![]() |
Duszpasterstwo Ludzi Pracy '90
w Legnicy |
![]() |
Henryk II Pobożny. Cnota i polityka. Według Marsyliusza z Padwy, jednego z najwybitniejszych myślicieli schyłku XIII – pierwszej połowy XIV w., władca miał być przede wszystkim obrońcą pokoju. Jako ‘defensor pacis’ miał dbać, by jego poddani mogli cieszyć się spokojem, osłaniać ich przed wrogami zarówno zewnętrznymi, jak i niepokojami narastającymi wewnątrz ich społeczności. Ten obowiązek nakładało na niego przyjęcie ciężaru władzy – łaski spływającej od Boga, ale nie bezpośrednio na władcę. Ten ostatni, by stać się godnym objęcia rządów, musiał uzyskać akceptację poddanych. Bez ich zgody jego władza nie miała znaczenia. Pobrzmiewało w tym echo przekonania żywego w średniowiecznej myśli politycznej, że wola Ducha Świętego wyraża się poprzez jednogłośne decyzje społeczności. I to zarówno w trakcie wyborów papieża czy biskupa, jak i decyzji politycznych ludzi świeckich. Debata o Henryku Pobożnym Po raz kolejny Duszpasterstwo Ludzi Pracy ’90 w Legnicy podjęło temat związany z Henrykiem Pobożnym. Mimo, że wielokrotnie wracano tam do tego tematu, to zawsze było to nowe spojrzenie. Tym razem zaproszono Przemysława Wiszewskiego – profesora historii z Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest on autorem wydanej w 2011 r., staraniem Muzeum Miedzi w Legnicy, monografii pt. „Henryk II Pobożny. Biografia polityczna”. Zaproszony gość nie mógł przybyć, lecz przysłał tekst swojego wykładu zatytułowany „Henryk II Pobożny – cnota i polityka”, który został odczytany. Jednak dla zachowania tradycyjnego charakteru spotkania (z udziałem prelegenta, a nie tylko lektora) zaproszono ks. dr. Mariusza Majewskiego, sekretarza Biskupa Legnickiego, wykładowcę WSD Diecezji Legnickiej, który podjął temat: „Prawo kościelne w zastosowaniu do potencjalnego procesu beatyfikacyjnego Henryka Pobożnego”. W ten sposób spotkanie stało się debatą na temat księcia i jego czasów. O polityce surowcowej w Legnicy Ostatnie wydarzenia wokół KGHM, związane z podatkiem od niektórych kopalin i ekspansją firmy za ocean (przejęcie kanadyjskiej Quadry), a także dyskusja nad rolą surowców energetycznych (w tym gazu z łupków) spowodowały, że Duszpasterstwo Ludzi Pracy ’90 zorganizowało spotkanie poświęcone tym zagadnieniom. Rozpoczęła je Msza św. odprawiona przez ks. prałata Mariana Kopko w intencji KGHM. Zaznaczył on, że czuje się związany z Ziemią Legnicką. Choć bowiem obecnie jest kustoszem Sanktuarium MB Łaskawej w Krzeszowie to blisko 25 lat był proboszczem górniczej parafii w Polkowicach. Zawsze dziękuje on za obfite dary, którymi Bóg obdarzył tę ziemię. Po Mszy św. odczyt pt. „Polityka surowcowo-energetyczna państwa. Przykłady: KGHM, gaz z łupków, węgiel” wygłosił prof. dr hab. Mariusz-Orion Jędrysek z Uniwersytetu Wrocławskiego (poseł na Sejm RP, w którym przewodniczy Zespołowi Surowców i Energii, w latach 2005-2007 główny geolog kraju, inicjator poszukiwań gazu łupkowego w Polsce). Na spotkanie przybyli przedstawiciele władz samorządowych, pracownicy KGHM oraz mieszkańcy Legnicy i innych okolicznych miejscowości, a nawet Wrocławia. Bogactwo pod ziemią, bieda na ziemi
Rodzina szkołą świętowania Dnia Pańskiego – niedzieliNa początku swojej prelekcji chciałbym przypomnieć hasło „Niedziela Boża i nasza”, które wybrzmiało mocno w dokumentach II Polskiego Synodu Plenarnego. Podobno, jak wspomniał niedawno Biskup Legnicki Stefan Cichy, ma ono swoje źródło w pielgrzymce mężczyzn do Piekar Śląskich. Podczas jednego z tych spotkań jeden z biskupów ówczesnej Jugosławii podjął temat niedzieli i nawoływał, by czynić wszystko, by niedziela była dniem dla Boga, ale także dla człowieka. Synod powtórzył te słowa, odnosząc je bardziej do treści głoszonych przez opozycję w latach komunistycznych. |
||
(c) 2006-2025 https://www.dlp90.pl |