Rozwój dwóch kultur na Śląsku od X wieku do dnia dzisiejszego
I. Śląsk dzieli się na dwie części: Dolny Śląsk i Górny Śląsk. Początkowo był zamieszkany tylko przez szczepy słowiańskie. Od 986 roku należał do Polski, w 1348 roku dostał się pod panowanie czeskie, w 1526 roku przypadł Austrii, a w latach 1740-1763 został podbity przez Prusy. Jedynie mały południowy skrawek Górnego Śląska (Śląsk Cieszyński) pozostał nadal przy Austrii. W 1921 roku wschodnia część Górnego Śląska (Śląsk katowicki) powróciła do Polski, a austriacka dotąd część Górnego Śląska przypadła Czechom. Po drugiej wojnie światowej Polska otrzymała prawie cały Śląsk (Dolny i Górny) bez jego części czeskiej. Trzy zwycięskie mocarstwa (USA, Związek Sowiecki i Wielka Brytania) zarządziły w traktacie poczdamskim (2.08.1945) wysiedlenie z tych obszarów ludności niemieckiej do Niemiec.
Czytaj całość »»
Polska na geopolitycznej i geocywilizacyjnej mapie świata
I. Świat po zakończeniu zimnej wojny
Po zakończeniu zimnej wojny nikt nie miał wątpliwości, że zwycięstwo przypadło w udziale Stanom Zjednoczonym. Nie potrafiły one jednak w pełni wykorzystać i swego tryumfu i prestiżu, jaki zyskały występując w roli obrońcy wolności jednostki, demokracji politycznej i zasad cywilizacji zachodniej. Coraz wyraźniej uwidacznia się, że USA będąc ciągle najpotężniejszym mocarstwem świata przechodzą do defensywy geopolitycznej.
Czytaj całość »»
Polska i przyszłość cywilizacji chrześcijańskiej w Europie
Serdecznie dziękuję Księdzu Rektorowi za te zaszczytne, miłe słowa powitania, a Panu Przewodniczącemu za możliwość obecności wśród Państwa! To jest mój trzeci lub czwarty przyjazd do Legnicy, do Duszpasterstwa Ludzi Pracy ’90. Wszystkie te spotkania bardzo mile wspominam.
Wasza Ekscelencjo, dziękuję za obecność! Pozdrawiam też wszystkich, którzy reprezentują nas albo reprezentowali we władzach publicznych i Wszystkich Państwa, jako przyjaciół, z którymi tyle razy miałem okazję się spotykać.
Czytaj całość »»
Nie tylko wiedza
– Miejscem, gdzie powinno dokonywać się takie wychowanie, są szkoły katolickie, których w Polsce przybywa – powiedział bp Marek Mendyk.
Tematem jego wystąpienia było „Wychowanie katolickie dzisiaj. Zagrożenia współczesnego wychowania”. Biskup przypomniał, że obecnie jest w Polsce 608 takich szkół, w tym 8 w diecezji legnickiej. - Trzeba pamiętać, że wychowanie katolickie koncentruje się na osobie ludzkiej, promuje godność, poczucie własnej wartości, pełny rozwój każdej osoby stworzonej na obraz i podobieństwo Boga, przez Boga umiłowanej w sposób wyjątkowy – powiedział gość DLP '90.
Czytaj całość »»
Wychowanie katolickie dzisiaj – zagrożenia współczesnego wychowania
Wstęp – współczesny kontekst wychowania
Już od niepamiętnych czasów refleksji pedagogicznej towarzyszy przekonanie, że wychowanie jest ogromną sztuką i wymaga niezwykłej wrażliwości, swoistej innowacyjności działań i twórczego zaangażowania. Wychowanie bywa rozumiane wielorako. Także w polskiej literaturze pedagogicznej trudno spotkać jednoznaczne określenie tego terminu. Niektórzy pedagodzy traktują je jako czynność, inni jako świadomą działalność, wpływ otoczenia, urabianie, oddziaływanie, współdziałanie, zadanie, kształtowanie osobowości, proces nadawania i odbioru lub porozumiewanie się. Termin wychowywać pochodzi od łacińskiego educere, co oznacza wydobyć na zewnątrz. W procesie wychowania należy więc zwracać uwagę nie tyle na to, co wkłada się w tego, kto jest wychowywany, ale na to, co on ma wewnątrz i co trzeba wydobyć, rozwinąć i doprowadzić do dojrzałości.
Czytaj całość »»
« 1 28 29 30 31 32 33 34 »